Grammatica per niveau

Welk onderwerp hoort bij welk niveau?

Tijdens de workshops die ik geef, krijg ik regelmatig de vraag: welke stof hoort bij welk niveau? Ik heb geprobeerd om daar een antwoord op te geven. Dat is nog niet zo heel eenvoudig, want methodes blijken daar nogal anders over te denken. Sommige methodes bieden bijvoorbeeld bijzinnen al heel vroeg aan, als cursisten eigenlijk pas net op A1 zitten, andere doen dat pas op B1.

Werkwijze

Om te bepalen welke onderwerpen op welk niveau aan bod zouden moeten komen, heb ik verschillende methodes naast elkaar gelegd, zoals Nederlands in gang / actie / op niveau / naar perfectie, Code + dl 1 -4, De Opmaat / Sprong / Finale, Contact! Nieuw dl 1-3. Er zijn natuurlijk nog veel meer methodes op de markt, maar deze had ik makkelijk voorhanden. Ik heb toen een inventarisatie gemaakt van onderwerpen. Waar methodes verschilden bij het aanbieden, heb ik een knoop doorgehakt. Daarbij heb ik gebruikgemaakt van een overzicht van de ERK-niveaus en mijn ervaring als docent. In het overzicht van ERK-niveaus staat natuurlijk niet welke grammaticale structuren een cursist moet beheersen, maar bij A2 staat bijvoorbeeld: “Kan communiceren in simpele en alledaagse taken die een eenvoudige en directe uitwisseling over vertrouwde en alledaagse kwesties vereisen. Kan in eenvoudige bewoordingen aspecten van de eigen achtergrond, de onmiddellijke omgeving en kwesties op het gebied van directe behoeften beschrijven.” Op basis daarvan lijkt het mij niet per se noodzakelijk om bijzinnen te kunnen maken. Dat onderwerp schaar ik dus onder B1.

Aanbieden en beheersen

Let erop dat er een duidelijk verschil is tussen een onderwerp aanbieden en verlangen dat cursisten het beheersen. Dat blijkt heel duidelijk uit kennis van het lidwoord. Vaak al in een van de eerste lessen leren we onze cursisten dat het Nederlands drie lidwoorden kent: de, het en een. Maar dat wil niet zeggen dat je van een cursist die het Nederlands op A1 beheerst, kunt verwachten dat die de lidwoorden foutloos beheerst; dat komt pas op een veel hoger niveau (en zelfs op C1 maken cursisten hier soms nog fouten mee).

In dit overzicht heb ik ervoor gekozen om onderwerpen alleen de eerste keer dat ze aan bod komen op te nemen. Natuurlijk zijn er veel onderwerpen die op verschillende niveaus terugkomen, maar bijvoorbeeld in langere zinnen. Ook zul je toch een steeds hoger niveau van beheersing verwachten van je cursisten.

Aanvullingen?

Ben je het echt niet eens met de indeling? Of mis je onderwerpen? Laat het me dan vooral weten, dan vul ik het document aan.

Als je hieronder je naam en e-mailadres achterlaat, krijg je het overzicht gratis in je inbox.

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Welke nieuwsbrieven wil je krijgen?*
(Je kunt je op elk moment weer afmelden)
Algemene Voorwaarden en Privacybeleid*
In het kader van de Europese Wetgeving moet ik je de volgende toestemming vragen:
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer taal?

De nieuwsbrief voor NT2-docenten verschijnt elke week: zo krijg je elke week een nieuwe lestip! In de maandelijkse nieuwsbrief van AV Taaltraining lees je alles over mijn andere activiteiten.

Naam(Vereist)
Welke nieuwsbrieven wil je krijgen?(Vereist)
Algemene Voorwaarden en Privacybeleid(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.