Schrijfvaardigheid

Schrijfvaardigheid: uitleg over spelling en het schrijven van teksten en oefeningen voor in de les

hen of hun Schrijfvaardigheid

We nodigden hen / hun uit voor het eten?

‘We nodigden hen uit voor het eten’ is juist. Meer over het gebruik van hen en hun lees je in deze lestip.

Lees meer →
enkele of enkelen Schrijfvaardigheid

Enkele of enkelen?

Je schrijft ‘enkelen’ met een n als het naar mensen verwijst en zelfstandig gebruikt wordt. ‘Enkele’ is juist andere gevallen.

Lees meer →
spelling van bijvoeglijk naamwoord Schrijfvaardigheid

Spelling van bijvoeglijke naamwoorden

De spelling van het bijvoeglijk naamwoord is vaak lastig. Het toevoegen van een e heeft ook gevolgen voor eerdere lettergrepen.

Lees meer →
vakantiekaartje schrijven Schrijfvaardigheid

Een vakantiekaartje schrijven

Een vakantiekaartje schrijven is een leuke en praktische schrijfoefening. Je kunt de moeilijkheidsgraad makkelijk aan het niveau van je groep aanpassen.

Lees meer →
overzicht signaalwoorden Schrijfvaardigheid

Overzicht van signaalwoorden

Signaalwoorden zijn de richtingaangevers in je tekst. Ze helpen je lezer enorm. Download hier een overzicht van signaalwoorden.

Lees meer →
feedback geven tijdens de les Schrijfvaardigheid

Feedback geven tijdens de les

Tijdens de les werken aan een schrijfopdracht kan heel nuttig zijn. Maar hoe geef je dan goede feedback?

Lees meer →
enkelvoud of meervoud na het dit of dat Grammatica

Enkelvoud of meervoud na ‘het’, ‘dit’ of ‘dat’?

In ‘Dat zijn slimme meisjes’ gebruik je een naamwoordelijk gezegde. Dan past de persoonsvorm zich aan aan het naamwoordelijk deel.

Lees meer →
enkelvoud of meervoud bij verzamelnamen Grammatica

Enkelvoud of meervoud bij verzamelnamen

Bij verzamelnamen zoals ‘familie’ staat het werkwoord altijd in het enkelvoud. Verwijs je verderop naar zo’n woord, dan gebruik je soms wel een meervoud.

Lees meer →
buigings-e uitzonderingen Grammatica

Buigings-e: uitzonderingen

De buigings-e is voor NT2-cursisten heel lastig, en de uitzonderingen zijn nog moeilijker. Welke uitzonderingen zijn er zoal?

Lees meer →
heel of hele Grammatica

Een ‘heel’ of ‘hele’ fijne vakantie?

Zeg je ‘heel’ of ‘hele’ in ‘Ik had een … fijne vakantie? Het kan allebei, vooral in informeel taalgebruik.

Lees meer →
gebruik van de woorden 'jouw', 'jou', 'jij' en 'je' Grammatica

Gebruik van ‘jouw’, ‘jou’, ‘jij’ en ‘je’

Het gebruik van de woorden ‘jouw’, ‘jou’, ‘jij’ en ‘je’ is vaak lastig. Welke vorm je gebruikt hangt af van grammaticale functie en nadruk.

Lees meer →
waarop splitsen of niet Grammatica

‘De gitaar waarop hij speelt’ of ‘de gitaar waar hij op speelt’?

Woorden als ‘waarop’ kun je vaak splitsen: ‘de gitaar waarop hij speelt / de gitaar hij waar hij op speelt’. Wanneer doe je dat?

Lees meer →

Meer taal?

De nieuwsbrief voor NT2-docenten verschijnt elke week: zo krijg je elke week een nieuwe lestip! In de maandelijkse nieuwsbrief van AV Taaltraining lees je alles over mijn andere activiteiten.

Naam(Vereist)
Welke nieuwsbrieven wil je krijgen?(Vereist)
Algemene Voorwaarden en Privacybeleid(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.