Spelling van getallen
Getallen tot duizend schrijf je als één woord, na het woord 'duizend' komt een spatie. 'Miljoen' heeft een spatie vóór en ná het woord.
Lees meer →
Getallen: cijfers of woorden?
Of je getallen in cijfers of woorden schrijft, hangt af van het getal en van de context: is het een rond getal of of een ...
Lees meer →
Selectieve of niet-selectieve feedback?
Veel docenten willen alle fouten in een tekst markeren, maar dat is niet altijd de beste manier om je cursisten te helpen. Je kunt ook ...
Lees meer →
Doelen opschrijven
Goede doelen formuleren en opschrijven is in het Nederlandse onderwijs een belangrijke vaardigheid. Het is dus ook heel nuttig voor NT2-cursisten om te oefenen.
Lees meer →
Spelling: ‘pannenkoek’ of ‘pannekoek’?
Is het 'pannenkoek' of 'pannekoek'? Oftewel: wat zijn de regels voor het schrijven van samentellingen? Lees het in deze lestip.
Lees meer →
Spelling: au of ou?
Er zijn weinig regels voor de keuze tussen 'au' en 'ou' bij de spelling van woorden. Je kunt er natuurlijk wel mee oefenen, zodat je ...
Lees meer →
Ze duiken het water in
In 'Ze duiken het water in' staat 'in' is 'in' geen prepositie maar een postpositie, of achtervoegsel. Wanneer gebruik je die?
Lees meer →
Wiens of van wie?
'Wiens' kan een betrekkelijk of vragend voornaamwoord zijn. Wanneer gebruik je het precies? En hoe kan je het vervangen door 'van wie'?
Lees meer →
Woordsoorten: tussenwerpsel
Een tussenwerpsel is geen deel van een zin, maar kan wel de betekenis veranderen. Er zijn verschillende soorten tussenwerpsels.
Lees meer →
Deze broek is dezelfde / hetzelfde?
'Dezelfde' hoort bij de-woorden en 'hetzelfde' bij het-woorden, maar 'hetzelfde' gebruik je ook vaak zelfstandig.
Lees meer →
Ik herinner het me goed
Het voornaamwoord 'het' kan vóór het wederkerend voornaamwoord staan in een zin als 'Ik herinner het me goed.'
Lees meer →
Zulke of zo’n video?
Zulk(e) gebruik je bij meervouden en niet-telbare woorden. In andere gevallen gebruik je zo'n.
Lees meer →