Feedback geven tijdens de les

feedback geven tijdens de les

Hoe geef je tijdens de les feedback op schrijfopdrachten?

Hoewel schrijfopdrachten meestal als huiswerk worden gegeven, kan het heel zinvol zijn om af en toe ook tijdens de les te laten schrijven. Je merkt dan makkelijker waar je cursisten moeite mee hebben, en kan ze direct helpen. Hoe pak je dat aan?

Kies een goede opdracht

De eerste stap zit in de voorbereiding van je les. De opdracht moet geschikt zijn om in de les te maken. ‘Geschikt’ wil zeggen: in benodigde tijd en doel. In een les van een uur een schrijfopdracht geven waarvoor cursisten een half uur nodig hebben, vind ik inderdaad zonde van de tijd. Maar als je een lange training geeft, kan dat misschien wel. Ook het doel van de opdracht moet passen bij wat je aan het oefenen bent met je cursisten en bij hun niveau. Wees je er bovendien van bewust dat je in de les maar beperkt feedback kunt geven; houd daar ook rekening mee bij het uitwerken van de opdracht.

Kies een methode

Hoe laat je de opdracht maken? Dat hangt af van veel factoren. Een belangrijke is: geef je de les fysiek of online? Bij een fysieke les ligt met de hand schrijven het meest voor de hand, al is het natuurlijk mogelijk dat je cursisten computers hebben. Dan kun je dezelfde methodes laten gebruiken als bij een online les.

Bij een online les heb je verschillende mogelijkheden. Ik gebruik vaak Padlet. Cursisten hebben daarvoor geen inlog nodig, alleen een link, en je kunt makkelijk ieders teksten lezen. Bedenk wel dat de cursisten ook elkaars teksten kunnen lezen. Je kunt natuurlijk ook gebruikmaken van bijvoorbeeld Google Docs. Je kunt dan voor elke cursist een gedeeld document maken en daarin laten werken. Jij kunt vanaf je eigen laptop dan direct meekijken met elke cursist. Je moet dan wel steeds switchen, dus bij wat grotere groepen is dat niet zo overzichtelijk. Voor een-op-een-trainingen werkt het prima, is mijn ervaring.

Duidelijk instructie

Geef een duidelijke instructie vooraf. Vertel daarin wat de opdracht is, maar ook waar je bij je feedback op gaat letten, en hoeveel tijd de cursisten hebben om de opdracht te maken. Als je een online tool gebruikt, zorg er dan voor dat iedereen die goed begrijpt. Ook belangrijk: mogen ze woorden opzoeken of niet?

Geef feedback

Zoals gezegd, kun je tijdens de les meestal maar kort feedback geven. Let dus vooral op het hoofddoel dat je hebt met de opdracht. Moeten ze een e-mail schrijven waarin ze iemand uitnodigen voor een vergadering, kijk dan vooral of de uitnodiging duidelijk is (Zijn tijd, plaats en datum vermeld bijvoorbeeld?). Fouten in de woordvolgorde geef je minder of geen aandacht. Als je er tijd voor hebt, kun je na afloop van de les altijd nog uitgebreidere feedback geven.

Ook kun je natuurlijk je cursisten elkaar feedback laten geven. Geef daarvoor ook gericht aan waar ze op moeten letten, en hoeveel tijd ze ervoor hebben.

Meer taal?

De nieuwsbrief voor NT2-docenten verschijnt elke week: zo krijg je elke week een nieuwe lestip! In de maandelijkse nieuwsbrief van AV Taaltraining lees je alles over mijn andere activiteiten.

Naam(Vereist)
Welke nieuwsbrieven wil je krijgen?(Vereist)
Algemene Voorwaarden en Privacybeleid(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.